Pension - Reisverslag uit Zschepa, Duitsland van Carla van de Weijer - WaarBenJij.nu Pension - Reisverslag uit Zschepa, Duitsland van Carla van de Weijer - WaarBenJij.nu

Pension

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

28 Juni 2020 | Duitsland, Zschepa

Zondag 28 juni 2020
Gelopen van Paulsmühle naar Zschepa
30 kilometer, totaal 157 kilometer
Pension

Midden in de nacht werd ik wakker. Het was donker. Geen tijdstip waar ik normaal op wakker wordt. Ik lag plat op de grond. Doe ik normaal ook wel maar dan zit er een slaapmatrasje tussen. Ongeveer 5 centimeter lucht. Die lucht was weg. Dan trekt de kou erdoor en je voelt de grond. Wat was er aan de hand? Had ik per ongeluk mijn matrasje leeg getrokken. De stop eruit? Dat was niet het geval. Ik wist het niet. Dus midden in de nacht heb ik maar mijn matrasje opnieuw opgeblazen. Dat doe ik door middel van een blaaszak. Ik verbind de zak met het matras. Daarna schep ik lucht. Zorg dat de lucht er boven niet uit kan en dan druk ik de zak leeg in het matras. Met 2 a 3 keer lucht scheppen is mijn matrasje vol. Een hartstikke handig systeem. Tenminste als de lucht in het matras blijft. Toen mijn matrasje vol was ging ik er gewoon weer op liggen. Ik voelde het matras slapper worden en hoorde de lucht er uit gaan. Ja en midden in de nacht doe je daar niets aan. Dus ik heb me maar zo gerieflijk mogelijk gemaakt en ging verder met slapen.

Zoals je begrijpt was ik vroeg wakker. Ik heb het gat in het matras gezocht. Het blijkt dat de randen geplakt zijn en daar was een gat. Het plaksel had los gelaten. Met andere woorden. Dit valt niet meer te repareren. Da’s zwaar balen. Want je kunt wel een tent bij je hebben, slapen op de grond is toch niet helemaal mijn ding. De laatste week was ik al diverse malen van een knal geschrokken als ik op het matrasje lag. Het matrasje bestaat uit ribbels. Om de lucht te verdelen. Een van die ribbels was aan het loslaten zodat er aan één kant een bobbel kwam. Daar was mee te leven. Maar met dit gat niet. Dit is balen.

Maar goed, inpakken en wegwezen en onderweg bedenken wat we ermee kunnen doen. Op naar Großenhain. Dat lag ongeveer 6 kilometer verder. Ik ging over een lange lange dijk. Wat heb ik daar vaak gedacht dat het goed was dat ik in Paulsmühle gestopt ben. Met die hitte was dat niet te doen geweest zijn. Op die open dijk in de brandende zon. Nu was de planning die 5 van gisteren en 18 van vandaag en dan zou ik uitkomen op ongeveer 24 kilometer totaal. Had ik zo bedacht!!!

Großenhain inlopen was n mooi stuk. Mooie nette buitenwijken met veel groen. Tuurlijk miste ik de laatste aanwijzingen en moest op Tom Tom naar het centrum. Het centrum was niet zoveel bijzondere. Maar goed ik pakte daar toch maar n flinke rust mee. Bij het uitlopen kwam ik voorbij n IJssalon. Die was open. Heerlijk dat eerste ijsje in lange tijd. Heb t wel lopend opgegeten omdat ik al zolang gezeten had in het centrum. Großenhain uit gaan bleek voor mij weer n probleem. Ik verdwaalde in het stadspark. Dommie. Maar ook met behulp van Tommie kwam ik weer op het juiste pad. Een mooi pad naar Skassa volgde. Ik had wel het gevoel dat mijn benen moeilijk vooruit wilde.

Na Skassa volgden een aantal lange betonnen paden. Ik maar sjokken en om de 3 a 4 kilometer viel ik ergens op n bankje neer. De omgeving is niet zo heel aantrekkelijk. Grote lange velden vol graan, uitgebloeid koolzaad of maïs of nog meer graan. Het leek de Meseta wel. Al was de Mesata veel gezelliger. Het ene beton pad volgde op het andere. Het begon steeds harder te waaien en er viel een drop. Ik kwam net op tijd in Roda aan. Zwaar toe aan alweer n pauze.

Het was erg druk bij Gasthof Dorfkrug. Daarom vroeg ik aan de bediening of het een besloten feest was. Dat was het niet dus ik n plekkie zoeken op het terras. Toen ik er net zat werd iedereen naar binnen gebonjourd. Het begon steeds harder te waaien en harder te regenen. Alles naar binnen. De serveerster vroeg of ik ook wilde eten. Ja zei ik, want anders mocht ik niet naar binnen. De hele zaak zat namelijk vol met gezinnen uit de wijde omgeving die daar elke zondag kwamen eten. Goeie zaak zei ik. Moesten ze in Nederland ook maar eens invoeren. Ik heb in ieder geval lekker koffie gehad en n ragouttje met toast.

Toen ik klaar was, was de regen ook voorbij en kon ik weer verder. Mijn hoop gevestigd op Zainhain. Hopend dat ik daar n pension kon vinden met diner en ontbijt. Ik had natuurlijk geen eten meer bij en nu ook nog een kapot matras en alle winkels waren dicht. Dus ik moest echt wel naar n pension. Vlak voor Zainhain liep ik een grote gevangenis voorbij. Rollen prikkeldraad en nog meer tralies voor de ramen. Het gekke was dat dit gebouw ook een bordje aan het hek had hangen dat daar een pelgrims hostel was. Ik heb dus echt een poosje staan te twijfelen of ik er wel of niet heen zou gaan. De verwachting dat er geen eten voor mij zou zijn en het feit dat het zo’n grote gevangenis was deed me besluiten om toch verder door te lopen naar dat pensionnetje wat ik in gedachten had. Wat zeg ik lopen? Nee ik was al de hele dag aan het sloffen. Kilometer voor kilometer. Dus wat was ik blij dat ik eindelijk in Zainhain was.

Vlak voor Zainhain ging ik nog één keer zitten in de berm van de weg. Appeltje opeten. Ff lekker rustig gezeten. Niks mis mee. Maar toen ik mijn rugzak oppakte bleek deze helemaal onder de mieren te zitten. Die ene plak kaas, die er nog in zat en half gesmolten was had een hele mierenkolonie aangetrokken. Alles zat onder de mieren. Getver. Dus snel heb ik die kaas weggegooid met al de rest verkruimeld brood dat al dagen in de tas zat. En heb al die mieren van de tas afgeslagen voordat ik verder kon sloffen.

Nog één kilometer en ik was er. Wat was ik blij. Op naar dat pensionnetje dat ik hoopte te vinden. Maar de blijdschap was van héle korte duur. En het werd nog erger. Het werd zelfs een grote teleurstelling. Er was helemaal niets in Zainhain, n uitgestorven dorp, geen pensionzoals mijn boekje aangaf. In Zainhain heb ik direct de pelgrims onderkomen cq de pensions opgebeld die in mijn boekje stonden, in de eerstvolgende plaatsen. Drama. Ze waren allemaal vol of er werd niet opgenomen. Dus stonden er voor mij nog extra 10 kilometer te wachten om in Strehla te komen. Ramp.

Maar toen heb ik wel flink de sokken erin gezet. Met dat sloftempo zou het uren duren. En ik was er helemaal klaar mee. Om een lang verhaal kort te houden. Aangekomen in Gohlis, het eerst volgende plaatsje, ging ik alle deuren af van de pensions die ik tegenkwam. Alles was vol of niemand bereikbaar. De moed zakte me steeds verder in mijn wandelschoenen. Uiteindelijk in het kleine plaatsje Zschepa was er voor mij nog plaats in de herberg. Avondeten heb ik gemaakt van mijn aller aller laatste pasta met behulp van tonijn en tomaten saus van de gastvrouw. En uiteindelijk heb ik geen 10 kilometer, maar 7,5 kilometer extra gelopen zodat het totaal toch zo rond de 30 kilometer uitkomt. Nu bedtijd in een echt bed.

Ik ga morgen naar een garage of fietsen zaak en probeer met lijm dat gat te plakken van het matras. Lukt dit niet dan kan ik waarschijnlijk pas in Leipzig n nieuw matras kopen. Deze geschiedenis wordt vervolgd.


  • 29 Juni 2020 - 14:50

    Robert:

    Sterkte Carla, houd de moed erin! Komt allemaal vast weer goed.

  • 29 Juni 2020 - 15:34

    Hannie.:

    En van je hela-hola houdt er de moed maar in!! Zet m op, komt goed, mooi verhaal weer!!

  • 29 Juni 2020 - 15:43

    Caroline:

    Tja, er zijn zo van die dagen, dat je liever jezelf nog een keer in je bed had omgedraaid. Een echt bed wel te verstaan, geen leeggelopen matrasje. Als je alles van tevoren wist! Hoop dat je de ellende weer achter je mag laten en op luchtkussentjes wordt gedragen. Sterkte en lieve knuffel.

  • 29 Juni 2020 - 16:56

    Gerrie:

    Hoi Carla
    Wat had ik het met jou te doen,pechvogeltje
    Maar Carla laat zich niet kennen,en uiteindelijk
    Komt ze in een mooi echt bed te liggen ,zo ken ik je weer haha
    En wat leuk met de foto's erbij
    Hoop dat je het matrasje kan maken of n nieuw je moet toch lekker liggen
    Wandel ze en hoop zonder pech verder
    Dikke knuffel en wande ze doeiiiiiii
    Lieve groetjes Gerrie en Henk

  • 29 Juni 2020 - 18:14

    José:

    Jeetje Carla, wat een verhaal. Dit was niet jouw dagje. Hopelijk loopt de rest wat voorspoediger. Heel veel succes gewenst. Groetjes, ook van Chris!

  • 29 Juni 2020 - 18:17

    Eef7xs4all.nl:

    Dag Carla
    Een pech komt nooit alleen ,maar did is wel balen
    Hopelijk is t nu verholpen en kun je weer goed slapen .Mooie foto’s erbij .
    Wij wensen je nog een goede voetreis verder
    Groetjes. Van Evert en mij

  • 29 Juni 2020 - 18:37

    Nelly:

    Hoi Carla, hoop dat het plakken van je matras gelukt is. En daar gaat ie weer, nog 1, nog 2, nog 3....bla, bla bla, zo gaat ie goed zo gaat ie beter alweer een kilometer. Groetjes Guus en Nelly

  • 29 Juni 2020 - 21:41

    Rien De Greef:

    Dag Carla, we genieten van je reis verhalen en vermaken ons uitstekend in je prachtige b en b vertrek. Heel veel succes op je verdere tocht.Groet Rien en Jolanda.

  • 30 Juni 2020 - 08:18

    Toos:

    Hoi Carla, zet hem op, ff een pechdag naast al die mooie dagen. Leuk om je verhalen te lezen. Hopelijk komt er snel een oplossing voor het luchtbed. Komt goed! Groetjes Toos

  • 30 Juni 2020 - 11:14

    Lizet:

    Hi mams. Wat een pech zeg. Het kan natuurlijk ook niet alle dagen meezitten. Maar kan me voorstellen dat je het eventjes had gehad deze dag. Ben benieuwd naar het vervolg. Hopelijk lekker geslapen en weer positief door. Je bent 'n bikkel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carla

Hallo, Ik ben Carla. Sinds enige jaren kan ik reuze genieten van lang onderweg zijn. Ook nu ben ik weer op stap gegaan. Waarheen, dat weet ik niet. Met rugzak en tentje hoop ik in ieder geval te kunnen genieten van alles wat op mijn pad komt.

Actief sinds 11 Juli 2017
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 42443

Voorgaande reizen:

06 Juli 2021 - 12 Augustus 2021

Van Zuid naar Noord Noorwegen

22 Juni 2020 - 16 Augustus 2020

Van waar naar waar?

30 Juli 2017 - 30 November 2017

From Home to Rome.

Landen bezocht: